Αρχική Health Corner Γλουτένη, ένας ύπουλος αντίπαλος.

Γλουτένη, ένας ύπουλος αντίπαλος.

   Στην εποχή μας η δυσανεξία στην γλουτένη έχουν πάρει μορφή επιδημίας. Καθημερινά συναντάμε ανθρώπους που η διατροφή τους επηρεάζεται από λίγο εώς τρομακτικά, από την ύπαρξη της στα τρόφιμα. Τι είναι όμως η γλουτένη και γιατί προκαλεί τόσο μεγάλο πρόβλημα;

 

   Η γλουτένη είναι πρωτεϊνη και βρίσκεται στα δημητριακά, κυρίως στο σιτάρι, αλλά και στο κριθάρι, την σίκαλη, την βρώμη.  Ερεθίζει πολύ το λεπτό έντερο και ο βαθμός ερεθισμού είναι διαφορετικός από άνθρωπο σε άνθρωπο. Αν πάρετε ένα πακέτο μακαρόνια χωρίς να τα βράσετε και τα βρέξετε, αμέσως θα παρατηρήσετε ότι αρχίζουν και κολλάνε, φανταστείτε λοιπόν, ότι αυτή η κολλώδης ουσία επικάθεται στο λεπτό έντερο και προκαλεί φλεγμονές  με επακόλουθο διάφορα συμπτώματα, όπως αέρια, διάρροια, δερματικά προβλήματα, κατάθλιψη, ευερεθιστότητα. Στη συνέχεια οι φλεγμονές, εμποδίζουν την απορρόφηση βιταμινών και ιχνοστοιχείων από το λεπτό έντερο κάτι που εξασθενεί τον οργανισμό και δεν του επιτρέπει να λειτουργεί σωστά. Η αλήθεια είναι ότι και παλιότερα οι άνθρωποι έτρωγαν γλουτένη αλλά δεν είχαν αυτά τα προβλήματα και είναι λογικό.   Εξτρα γλουτένη μπαίνει σε πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα, γιατί τα κάνει πιο αφράτα, πιο νόστιμα και πιο συμπαγή, οπότε τρώμε παραπάνω ίσως από όσο μπορούμε να αντέξουμε.

    Εγώ πιστεύω λοιπόν, ότι η δυσανεξία στην γλουτένη, δεν είναι ουρανοκατέβατη. Προέκυψε απο την διαρκή δοκιμασία του πεπτικού με τροφές που δεν είναι αυτό που πραγματικά χρειάζεται ο οργανισμός μας.  Εγκαταλείψαμε το αλεύρι ολικής, τα ανεπεξέργαστα δημητριακά, τα όσπρια, τα λαχανικά και τα φρούτα, τους ξηρούς καρπούς και τρώμε ένα σωρό πράγματα, τα οποία μας καλύπτουν μέχρι την είσοδο του οισοφάγου, δηλαδή γευστικά και μόνο,  κι από κεί και πέρα δεν μας ενδιαφέρει καθόλου, αν αυτό που φάγαμε καλύπτει το σώμα μας απο τον οισοφάγο και κάτω, αν η λιπαρή, κακοφτιαγμένη λουκανικόπιτα που κατεβάσαμε σε δυό μπουκιές μαζί με ένα κουτί αναψυκτικό, έχουν να προσφέρουν βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία, η άν θα γίνουν περιττό λίπος δημιουργώντας το υπέροχο σωσίβιο που κοσμεί την κοιλιά όλο και περισσότερων συνανθρώπων μας.

   Η πέψη είναι η πιο επίπονη διαδικασία μέσα στο σώμα και απαιτεί τεράστια ποσά ενέργειας. Οι μόνιμες φλεγμονές στις οποίες το υποβάλλουμε, το εξασθενεί και το αναγκάζει να λειτουργεί στο όριο. Κάποια στιγμή παύει να ανταποκρίνεται και τότε αρχίζουν τα συμπτώματα και οι διαταραχές. Η φλεγμονή, σύμφωνα με την ολιστική διατροφή, είναι η αιτία όλων των προβλημάτων υγείας και είναι λογικό, γιατί ουσιαστικά πρόκειται για ανοιχτές πληγές μέσα στο σώμα. Αν υπάρχει λοιπόν δυσανεξία στην γλουτένη, η λύση δεν είναι μόνο να την αποφεύγουμε, κάτι που είναι έτσι κι αλλιώς καλό, αλλά να ξαναχτίσουμε το πεπτικό σύστημα από την αρχή. Τα πεπτικά ένζυμα και τα προβιοτικά βοηθούν πολύ σ'αυτό, γιατί τα μεν ένζυμα συμβάλλουν στην καλύτερη πέψη των τροφών και τα δε προβιοτικά αποικίζουν με καλα βακτηρίδια τα τοιχώματα των εντέρων καθιστώντας υγιή την χλωρίδα του (σε επόμενο άρθρο θα αναφερθώ πιο αναλυτικά για την λειτουργία τους). Η γλουταμίνη, είναι ένα αμυνοξύ που βοηθά στον περιορισμό των φλεγμονών και μια καλή πολυβιταμίνη μπορεί να καλύψει τα διατροφικά κενά μέχρι ο οργανισμός να πάρει τα πάνω του. Ατμόβραστα λαχανικά, αναποφλοίωτο ρύζι, όσπρια, ψάρι και λευκά κρέατα, μπορούν να είναι η βάση για την επαναφορά του πεπτικού συστήματος.

    Για όσους θέλουν να αποφύγουν την γλουτένη, η ελληνική Ζέα, το ντίνκελ, το καμούτ, είναι δημητριακά με χαμηλή περιεκτικότητα γλουτένης, πιο εύπεπτα και πιο θρεπτικά. Φυσικά υπάρχουν πολλά προιόντα, τα οποία δεν έχουν γλουτένη και καλύπτουν όλο και περισσότερες ανάγκες, όπως άλευρα για ψωμί και γλυκά, ζυμαρικά, μπισκότα, κέικ, σοκολάτες, κράκερς, ψωμιά, βάσεις για πίτσα, τσιπς, μούσλι, νιφάδες κτλ, τα οποία μπορείτε να δείτε στο e-shop μας, στην κατηγορία χωρίς γλουτένη. Μην ξεχνάτε όμως ότι το βασικό είναι να αποκαταστήσετε την λειτουργία του πεπτικού συστήματος αλλάζοντας την διατροφή και προσέχοντας περισσότερο τι γίνεται από τον οισοφάγο και κάτω.

  Μαγκλάρα Δήμητρα.

   Το παραπάνω άρθρο έχει πληροφοριακό χαρακτήρα. Για οποιοδήποτε πρόβλημα υγείας συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.